Što su fiksni mjesečni troškovi i koliko bi trebali iznositi?
|
Vrijeme čitanja: približno 4 minuta
- Za realan pregled vlastitih troškova, bitno je znati koliko iznose fiksni mjesečni troškovi u tvojem kućanstvu.
- Fiksni troškovi podrazumijevaju sve ono što plaćaš redovito i stalno – na primjer, mjesečni trošak stanarine.
- Ostali troškovi su varijabilni, od odlazaka u kino ili restorane do slobodnih aktivnosti i kupovine.
- Koliko bi mjesečni troškovi trebali iznositi ovisi o tvojim mjesečnim prihodima. Pravilo 50-30-20 pomaže ti procijeniti kako raspodijeliti mjesečni budžet.
- Tek tada, kada izradiš realan pregled svojih troškova, moći ćeš pravilno utrošiti svoj novac.
Znaš li koliki su tvoji fiksni mjesečni troškovi? Mnogima nedostaje uvid u to koliko mjesečno potroše – no upravo je to najvažnija stavka za planiranje i upravljanje financijama. Ukupne mjesečne troškove svakog kućanstva čine fiksni ali i varijabilni troškovi. Ali što su točno fiksni troškovi i Koliko visoki bi trebali biti?
Ravnotežu između prihoda i rashoda nije lako postići. Stoga bi prvi korak trebao biti pobliže analizirati vlastite troškove – samo tako ćete lakše pronaći načine za uštedu i bolje upravljati njima. FIksni mjesečni troškovi igraju važnu ulogu o tom procesu.
Što su to fiksni troškovi kućanstva?
Fiksni troškovi su troškovi koji se javljaju redovito i u stalnom iznosu. Troškovi života kao što su najam i struja tipični su primjeri fiksnih troškova: iznosi se javljaju u redovitim intervalima, obično mjesečno, i čine određene, relativno ujednačene troškove. Što su ti fiksni troškovi veći, manje će novca ostati za ostale troškove.
Neki fiksni troškovi trebaju se plaćati mjesečno, dok se drugi javljaju samo tromjesečno ili čak godišnje. Potonje je često slučaj kod osiguranja, na primjer.
Varijabilni troškovi, s druge strane, mogu varirati iz mjeseca u mjesec. Sukladno tome, za razliku od fiksnih troškova, uvijek imaš priliku negdje uštedjeti. Varijabilni troškovi nastaju, na primjer, u slobodno vrijeme ili prilikom kupovine.
Fiksni troškovi prije svega su:
- Stanarina
- Isplata kredita
- Plaćanje vodnih usluga
- Struja
- Grijanje
- Osiguranje
- Porez
- Troškovi lizinga
- Troškovi prijevoza
- Razne pretplate
- Telefon i internet
- Ugovor za mobitel
- Pretplate na TV kanale
- Naknade za čuvanje djece
- Alimentacija
- ...i ostale.
Koliko bi pojedinačni fiksni i varijabilni troškovi trebali biti visoki, razlikuje se naravno od kućanstva do kućanstva. Najvažnije je znati koliko novca imate na raspolaganju svaki mjesec. Postoje određene smjernica koje možete koristiti za lakše snalaženje.
Vaši mjesečni troškovi trebali bi izgledati ovako
Nakon što izračunate svoje fiksne troškove i usporedite ih sa svojim mjesečnim prihodima, brzo ćete shvatiti gdje biste možda trebali nešto poduzeti. Sljedeća pravila mogu Vam u tome pomoći.
Fiksni troškovi ne smiju prelaziti 50 posto Vaše neto plaće
Za maksimalnu financijsku fleksibilnost, probajte smanjiti svoje fiksne troškove što je moguće više. Općenito, smjernica je da Vaši fiksni mjesečni troškovi nikada ne bi trebali činiti više od 50 posto Vaše neto plaće.
Čak bi bilo bolje da oni variraju između 30 i 40 posto - ali to nije uvijek izvedivo, ovisno o Vašim prihodima, mjestu stanovanja i visini stanarine.
Stanarina ne bi smjela biti viša od trećine Vaše neto plaće
Troškovi najma, koji su vjerojatno najveća stavka tvojih fiksnih troškova, ne bi smjeli premašiti trećinu Vaše ukupne neto plaće - uključujući režije.
Ako plaćate znatno više, vrijeme je da preispitate svoje stambeno pitanje – čak i ako to nije uvijek lako, osobito u velikim gradovima i popularnim područjima s visokim najamninama.
Mirovinska štednja ovisi o dobi
Siromaštvo u starosti važna je tema u cijeloj Europi, budući da zakonska mirovina već dugo nije dovoljna za održavanje životnog standarda u starosti. Upravo zato bitno je uključiti privatno mirovinsko osiguranje u troškove.
S godinama, veći je postotak Vašeg neto prihoda koji bi se trebao izdvojiti za mirovinsko osiguranje. Za osobe koje tek počinju raditi preporučuje se da to bude 4 do 6 posto; za 30-godišnjake, oko 5 do 8 posto; a za starije od 40. godine od 7 do 10 posto.
Štednja je vrlo važna
Da biste bili spremni i za nepredvidive i veće troškove, uvijek je dobro imati rezervu za takve stvari. Tri neto mjesečne plaće su preporučeni iznos za Vašu stalnu ušteđevinu.
Na taj način imat ćete dovoljno novaca na svom računu za pokrivanje spontanih troškova, ali i dalje imati dovoljno fleksibilnosti da trošite na stvari u kojima uživate.
Zaključak: Ovako funkcionira pravilo 50-30-20
Mnogi brojevi i smjernice na prvu mogu zvučati komplicirano, ali to ne mora nužno biti tako. Pravilo 50-30-20 dobra je metoda da zapamtiš kako raspodijeliti vlastiti budžet.
Opće pravilo glasi: 50 % Vašeg budžeta odvojite za fiksne mjesečne troškove, 30 % za vlastite užitke i 20 % stavi sa strane. Tako ćete lakše izračunati koliko i na što trošite svaki mjesec.
Ukratko, ovako bi trebala funkcionirati raspodjela Vaših primitaka:
- 50 % izdvojite za fiksne troškove, uključujući troškove života i ostale fiksne režije. Tu se podrazumijeva stanarina, koja ne bi smjela zauzeti previsok udio tvojih fiksnih izdataka.
- 30 % izdvojite na slobodno vrijeme, na kupovinu i ostale varijabilne troškove koje obično imate.
- 20 % odvojite u svoju kasicu ili na otplatu kredita.Prije svega, važno je da na svom računu uvijek imate spremnu rezervu u iznosu od tri mjesečne neto plaće. Jednom kad imate to osigurano, vrijeme je da počnete razmišljati o tome gdje i na koji način uložiti novac za sigurniju budućnost. To može biti, na primjer, ulaganje u fondove ili privatno mirovinsko osiguranje.
Recimo da Vaša neto plaća iznosi 6000 kuna mjesečno, Vaši bi mjesečni fiksni troškovi trebali iznositi najviše 3000 kuna, od kojih stanarina ne bi smjela prelaziti 2000 kuna. 1800 kuna možete odvojiti za stvari koje volite i varijabilne troškove, a 1200 kuna trebalo bi staviti sa strane ili uložiti.
Ako želite pobliže analizirati svoje fiksne troškove i potencijalne načine uštede, savjetujemo da kontaktirate financijskog planera. On Vam može pomoći u učinkovitoj analizi izdataka i troškova te pomoći pronaći način da uštedite novac.