Vođenje evidencije budžeta: Kako voditi vlastite financije

|

Mlada žena za stolom vodi evidenciju o troškovima uz pomoć pametnog telefona, bilježnice i dokumenata za vođenje budžeta.
Što sve trebaš znati o vođenju evidencije budžeta

Vrijeme čitanja: približno 5 minuta

  • Vođenje evidencije kućnog budžeta daje ti uvid u sve tvoje prihode i mjesečne troškove. Tako ćeš lakše pratiti troškove i pronaći načine za uštedu.
  • Evidenciju o troškovima možeš voditi na papiru, računalu ili putem neke aplikacije. Uz digitalno vođenje evidencije budžeta, putem Excel tablice na primjer, moći ćeš brzo i lako raditi izračune.
  • Redovito dokumentiraj svoje mjesečne prihode, fiksne troškove i ostale troškove, pa ćeš tako moći uložiti ili staviti sa strane novac koji ti preostane.
  • Kontinuitet je ključ! Nekoliko tjedana neće biti dovoljno da dobiješ realan uvid u vlastite financije. Bolje je razviti rutinu te kontinuirano voditi evidenciju o troškovima.

Usred užurbanosti svakodnevnog života, vrlo malo ljudi zna točno kakvo im je realno stanje budžeta. Vođenje evidencije budžeta pomaže ti pratiti prihode i rashode. Dobra stvar je što to uopće nije komplicirano. Ne moraš biti stručnjak za knjigovodstvo – dovoljno je napraviti prvi korak, a nakon toga biti ustrajan.

Koliko dobro poznaješ vlastiti budžet? Većina ljudi ima samo grubu predodžbu o vlastitim troškovima, barem što se tiče redovitih troškova kao što su najam, mobitel ili teretana. No ostale troškove većina ljudi uopće ne prati. Zato je vrlo korisno voditi evidenciju o mjesečnim troškovima.

Što zapravo vođenje evidencije budžeta znači?

Evidencija o troškovima je pregled svih prihoda i rashoda. Dokumentiranjem svojih financija kroz duži period možeš saznati gdje najviše trošiš, koliko ti novca na kraju mjeseca preostaje i gdje možeš uštedjeti.

To ima nekoliko prednosti: prije svega, stvaraš svijest o svojim financijama. To će automatski poboljšati način na koji upravljaš novcem i pomoći ti da nakon nekog vremena razmisliš dvaput prije nego li impulzivno potrošiš svoj novac.

Osim toga, evidencija o financijama pomaže ti otkriti potencijalne načine uštede. Čim znaš gdje, kada i koliko novca trošiš, moći ćeš razmišljati o tome koje troškove možeš smanjiti.

Vođenje evidencije budžeta posebno je važno ako želiš uštedjeti za nešto konkretno. Bilo da se radi o većoj kupnji, nekom putovanju ili jednostavno za mirovinu: vođenje evidencije budžeta jednostavno je, a pomaže ti da točno saznaš Koliko novca možeš uštedjeti svaki mjesec. Ovisno o tvojem cilju, novac možeš staviti sa strane ili ga pametno uložiti.

Kako voditi financije?

Evidenciju o financijama možeš voditi na papiru, na računalu ili putem aplikacije. Što ćeš u konačnici odabrati ovisi o tvojim osobnim preferencijama - rezultat je isti.

Ako više voliš pisati, možeš koristiti praznu bilježnicu ili knjigu za crtanje financijskih tablica.

Na računalu je najlakše izraditi Excel proračunsku tablicu s različitim listovima. Prednost digitalne tablice je u tome što možeš automatski izračunati pojedine iznose ili izraditi dijagrame, a pruža ti veliku fleksibilnost.

Na internetu također postoje i gotovi programi i aplikacije koji ti nude mnoge automatske funkcije ili se čak mogu povezati s tvojim računom. Međutim, nisu svi softveri za vođenje evidencije budžeta besplatni, a većina njih nije bez reklama. Neke se aplikacije za vođenje evidencije budžeta obično financiraju oglašavanjem i kupnjom unutar aplikacije.

Mlada žena void evidenciju o troškovima putem tableta

Upute za vođenje evidencije budžeta

Čim pripremiš svoju tablicu, možeš početi. Najbolje je unaprijed prikupiti sve važne dokumente, ugovore, bankovne izvode i račune.

Ukratko, možeš izraditi sljedeći, zapravo prilično jednostavan izračun:

Prihodi – fiksni troškovi – varijabilni troškovi = preostali iznos

Za to su potrebni sljedeći koraci:

  1. Prije svega, bilježi svoje prihode. To je obično tvoja plaća, ali moguće i socijalna davanja, dječji doplatak ili prihod od kamata. Važno: Prije svega, uzmi u obzir samo redovita primanja. Jednokratne prihode, kao što su blagdanski ili božićni bonusi, novčani darovi ili slično, bilježi samo u mjesecu u kojem su stigli.
  2. Sljedeći korak podrazumijeva bilježenje redovnih troškova, odnosno mjesečnih fiksnih troškova. To može biti najam, struja, grijanje, telefon, osiguranje ili pretplate. Za troškove koje plaćaš jednom godišnje ili polugodišnje izračunaj mjesečni iznos. Savjet: Saznaj više o mjesečnim fiksnim troškovima!
  3. S razlikom fiksnih prihoda (korak 1) i fiksnih troškova (korak 2), možeš izračunati koliko novca imaš na raspolaganju za ostale troškove. Ovo je tvoj raspoloživi budžet bez upadanja u minus.
  4. Tvoji varijabilni troškovi, tj. svi varijabilni troškovi, oduzimaju se od tvojeg raspoloživog budžeta. Oni mogu biti različiti svaki mjesec. Za realniji uvid u iste, potrebno je dokumentirati iznose tijekom duljeg razdoblja. Možeš izraditi različite kategorije, na primjer, hrana, kozmetika, odjeća, kućni ljubimci ili slobodno vrijeme. Uz pomoć računa i bankovnih izvoda moguće je svaki trošak pronaći i staviti u odgovarajuću kategoriju.
  5. Na kraju svakog mjeseca moguće je na prvi pogled vidjeti Koliko novca od tvojih prihoda preostaje. Jednostavno oduzmi varijabilne troškove nastale u tom mjesecu od svog raspoloživog budžeta. To je preostali iznos koji možeš uštedjeti, uložiti ili osigurati mirovinu. Ako ti ostaje malo ili čak ništa, bitno je razmisliti gdje možeš uštedjeti.
  6. U idealnom slučaju, trebalo bi podvući crtu tek na kraju godine. Uvijek postoje razdoblja kada se troši više, na primjer zato što ideš na godišnji odmor ili nešto moraš kupiti. U drugim mjesecima ti ostaje više novca jer se manje potrošilo ili jer je stigao nekakav bonus.  

Kako uštedjeti?

Ako si mjesec dana u minusu zbog nekog većeg troška, to je sasvim u redu. Međutim, problem je ako si redovito u minusu ili ti jedva preostaje novca na kraju mjeseca.

U ovom slučaju, vođenje evidencije budžeta od velike je važnosti. Zahvaljujući izrađenim kategorijama možeš brzo i lako identificirati gdje najviše trošiš i koji bi se troškovi mogli smanjiti ili izbjeći.

Mladi par ispred prijenosnog računala

Uvijek se može negdje uštedjeti. Možda previše trošiš na osiguranje ili ugovor o mobilnom telefonu? Možda imaš neiskorištene pretplate ili članstva koja se mogu otkazati? Za uštedu novca, razmisli o drugom osiguravajućem društvu ili mobilnom operateru. Možda previše trošiš na kupovinu i trebaš razmotriti svoje potrošačko ponašanje? Dugoročno gledano, savjesna i razumna potrošnja nije dobra samo za tvoj bankovni račun, već i za tebe.

Savjeti za vođenje evidencije budžeta

Jednom kad počneš, sve što trebaš je malo discipline da u tome i ustraješ. Pomoći će ti sljedeći savjeti i trikovi:

  • Ne moraš odmah bilježiti svaki mali trošak. Najbolje je prikupiti račune ili rukom ispisane iznose na jednom mjestu i zabilježiti ih prilikom idućeg dokumentiranja troškova.
  • Korisno je voditi evidenciju redovito i u istim razmacima - uvijek vikendom, svaka dva tjedna ili jednom mjesečno. Za početak dobro bi bilo podesiti podsjetnik na pametnom telefonu ili kalendaru za to. Kasnije ćeš sigurno stvoriti rutinu.
  • Za lakšu uštedu, možeš voditi evidenciju budžeta na temelju pojedinačnih troškova, mjesečni budžet samo za aktivnosti u slobodno vrijeme ili kupovinu. Nakon što potrošiš taj budžet, znaš da ne možeš ići van jesti ili u lov na popuste do kraja mjeseca.  
  • Imaš li veći cilj za koji štediš, poput godišnjeg odmora? Razmisli o tome koliko ti novca treba i do kada ti treba. Zatim podijeli iznos s brojem mjeseci koji ti do tada preostaje i tako ćeš znati koliko trebaš izdvojiti svaki mjesec. Ako ovaj iznos uneseš izravno kao fiksnu pričuvu u svoju tablicu, odmah ćeš vidjeti koliko još možeš iskoristiti u preostalim kategorijama i koji bi se troškovi trebali malo smanjiti kako bi se stiglo do cilja.

Vođenje evidencije budžeta pravi je način da pratiš financije, prepoznaš izvore troškova i pronađeš potencijalne načine uštede. Naravno, uvijek možeš zamoliti stručnjaka da ti u tome pomogne.

Dovedi svoje financije u red!

Financijski planer pomoći će ti da dobiješ realan uvid u vlastitu financijsku situaciju i ukazat će na to gdje možeš uštedjeti.

Pročitajte i:

Par planira zajednički tekući račun

| OVB Allfinanz Croatia d.o.o.

Zajednički račun: Kada ima smisla?

U partnerstvu se mnogo toga dijeli - naročito u zajedničkom stanu. No je li to istina i kada su u pitanju financije? Kada ima smisla imati zajednički račun za troškove? Čega biste trebali biti svjesni? Donosimo vam pregled prednosti i nedostataka te alternative koje postoje.

Umirovljenici praznih novčanika – mirovinsko osiguranje

| OVB Allfinanz Croatia d.o.o.

7 pogrešaka kod mirovinskog osiguranja: donesite ispravne financijske odluke

Mnogi su ljudi postali svjesni da mirovina iz obveznog mirovinskog osiguranja više nije dostatna za bezbrižno i opušteno starenje. Demografske promjene i sve starije stanovništvo dovode do raspada sustava. Privatno osiguranje je zato sada još važnije. No, vrlo brzo se može napraviti nekoliko pogrešaka. Ovdje možete saznati koje pogreške trebate izbjegavati i kako možete osigurati financijska sredstva za sebe.